Social media strategi

Marknadsföring kräver en strategi. Sociala medier är inget undantag.

Social media strategi

Marknadsföring kräver en strategi. Sociala medier är inget undantag.

Det är på sociala medier som konversationer startas, relationer skapas och stories berättas. Så självklart är det viktigt att ha en väl genomtänkt strategi för hur man som företag vill kommunicera här, och se till att följa den strategin. Alltid. På F Nation.

Kursstart 1: 24 april – FULLBOKAD
Fem mentorsledda kurstillfällen om sammanlagt 15 timmar. 24 april, 3 maj, 8 maj, 15 maj och 29 maj. Vik även 22 maj kl 17:30-20:30 för kursarbete här på Fotografiska. Kvällstid (17.30-20.30).

Kursstart 2: 4 sep
Fem mentorsledda kurstillfällen om sammanlagt 15 timmar. 4 sep, 11 sep, 18 sep, 25 sep och 9 okt. Vik även 2 okt kl 17:30-20:30 för kursarbete här på Fotografiska. Kvällstid (17.30-20.30).

Kursstart 3: 10 okt
Två mentorsledda kurstillfällen om sammanlagt 15 timmar. 10 okt kl 9.00 – 17.00 och 11 okt kl 9.00 – 17.00.

Avgiften för kursen (15 timmar) är 11 250 kr inkl moms (9 000 kr ex. moms). Då ingår entré till Fotografiska i samband med alla kurstillfällen.

Kursens innehåll

Genom sociala medier hanterar du kundservice, content marketing, din storytelling och även annonsering. En social media strategi fungerar också som:

  • En hjälp för dig att fokusera på ditt syfte och dina mål
  • Något konkret och handfast att dela med ditt team och andra i företaget
  • Ett filter att köra ditt innehåll igenom
  • En plan/riktlinje för det oväntade

På kursen får du de verktyg som krävs för att skapa din egen social media strategi, och den kunskap du behöver för att kunna sköta den effektivt.

Du lär dig

  • Vilka sociala medier-plattformar som gäller idag och vilka som kommer i morgon
  • Formulera mål, syfte och definiera framgång med din sociala medier-strategi som passar dina mer övergripande affärsmål
  • Skapa en content plan – det vill säga en plan för när du ska använda vilken kanal, mot vem och med vilket innehåll
  • Mäta, utvärdera och förbättra din impact och dina användares grad av engagemang, och därmed nyttan av dina aktiviteter
  • Grunderna inom community management – hur du kan använda dig av redan existerande communities, och hur du skapar och underhåller nya
  • Hur tänka kring tonalitet och copy för sociala medier

Och sist men inte minst, lär du dig identifiera vad som saknas i det du gör idag, och vad som möjligen hindrar dig från att nå dina mål.

Om Fotografiska som kurslokal kan man bara tycka att det är perfekt. Inspirerande miljö, i elegant renoverade lokaler med funktionella kurs och konferensrum.

Magnus Kaplan

Något för dig?

Jobbar du med olika former av digitalt innehåll inom kommunikation och marknadsföring, och behöver förstå hur sociala medier fungerar både på ett strategiskt och på ett operativt plan? Ja, då är den här kursen något för dig.

Din mentor

Peter Larsdotter är digital strateg och kommunikatör. Från början skådespelare som gick från analog envägskommunikation till att förälska sig i alla möjligheter som finns i att möta, engagera och kommunicera i den digitala världen. Peter har de senaste åren verkat som konsult och föreläsare inom sociala medier och arbetat på företag som Riksteatern, Hammer & Hanborg och SF Bio. Han arbetar idag som digital strateg på Naturvårdsverket.

Om våra utbildningar

Vi tror på korsbefruktning mellan olika läranden och ämnen – för oss är kreativitet just det, att få något nytt att uppstå genom att koppla samman två eller flera redan kända faktorer.

Välkommen!

Ansök till kursen här nedanför och ta fram din strategi. Eller mejla oss om du vill veta mer.

Ansök till kursen Social media strategi

Vi hör av oss till dig så fort vi kan, vanligtvis inom 24 timmar.
Har du frågor kan du också mejla oss direkt här. Se anmälningsvillkor här.