Skapa innehåll för sociala medier

Om att vara ett företags röst i det digitala vardagsrummet

Skapa innehåll för sociala medier

Om att vara ett företags röst i det digitala vardagsrummet

Ett nytt blogginlägg senast idag, säger innehållsplanen. Du har ett par uppslag om saker ni vill berätta, men hur ska du omvandla det till nytta och nöje för kunden? Vilka bilder ska du välja? Men allt det får vänta en stund, först måste du försöka vända den där kritiska kommentaren på facebook till något positivt.

Kursstart 1: 23-24 okt 2017 SNART FULLBOKAD!
Två kurstillfällen med Göran Segeholm. 23 okt kl 9.00 – 17.00 och 24 okt kl 9.00 – 17.00. Lunch och fika ingår.

Kursstart 2: 6-7 feb 2018
Två kurstillfällen med Frida Monsén. 6 feb kl 9.00 – 17.00 och 7 feb kl 9.00 – 17.00. Lunch och fika ingår.

Avgiften för kursen är 8 750 kr inkl moms (7 000 kr ex. moms). 

Har du frågor om kursen? Ring: 08 50 900 521 eller mejla.

Den här kursen har vi gjort för dig som skapar innehåll för sociala medier, på heltid eller deltid. Inga förkunskaper krävs.

Det finns enormt mycket att vinna på att vara närvarande i sociala medier, både för små och stora företag och organisationer. Starkare varumärke, ökad trovärdighet och trognare kunder, för att nämna några möjligheter.

Men insatsen är också högre. Många tvekar, eftersom de också ser riskerna. Ett enda ogenomtänkt inlägg kan få långtgående konsekvenser, en enda missnöjd kund kan bli synlig för tusentals andra.

Ur programmet:

  • Mediet och budskapet: Om hur du bäst anpassar ditt innehåll till olika sociala kanaler.
  • Välja ämne: Vad är värt att göra innehåll av? Ska jag vara underhållande eller nyttig? Hur mycket får handla om det egna varumärket? Gäststjärna.
  • Skriv så det känns: Om att välja språk och ordförråd, metoder för att hitta och upprätthålla rätt tonalitet. Och så lite om bildval. Gäststjärna.
  • Rörligt och ljud: Vi tar inte upp något om hur du gör film eller text in video, men vi går igenom när du får ut det bästa av rörlig bild. När är det värt det extra jobbet? Gäststjärna.
  • Interaktion och krishantering: Kommunikation med målgruppen. Hur besvarar du kommentarer? Hur mycket måste du bevaka dina flöden? Krishantering. Gäststjärna.

Att kommunicera via sociala medier kräver helt andra färdigheter än traditionell envägskommunikation. Skillnaden är som mellan att skriva och uppträda på en scen. I de sociala medierna krävs lyhördhet och långsiktigt tänkande. Det tar tid att utveckla den fingertoppskänsla som krävs för att framgångsrikt kommunicera sitt företags värden i människors vardagsrum.

Kursens innehåll

Skapa innehåll för sociala medier är en kurs för dig som är eller ska bli en röst för ett företag eller en organisation. Eftersom vi inte kan besvara varje tänkbar fråga som du kommer att ställas inför i framtiden, fokuserar vi på att lära dig hur du bäst resonerar i olika situationer. Vi lägger mycket fokus på att interaktionen i sociala medier fungerar bäst när den liknar ett samtal,  när du lyssnar minst lika mycket som du pratar. Och vikten av timing.

En viktig punkt i kursen är konsten att välja fruktbara ämnen. Hur mycket bör du skriva om företaget? Vad krävs för att åstadkomma bra content marketing? Vidare går vi igenom grunderna för vilka texter som fungerar bäst, och hur du ska tänka när du väljer bilder. En träff ägnar vi främst åt rörlig bild, bildspel och text in video.

Du får också lära dig grunderna i krishantering, så att du snabbt kan göra en enkel handlingsplan om ditt företag skulle råka ut för kritik eller angrepp.

Vi kallar det här för en grundkurs, och förutsätter inte att du har några förkunskaper.

Trender
Kursen tar upp vissa aktuella trender i varje moment, dock inte som ett eget avsnitt. Du får en hygglig bild av vad som är “hett” just nu.

Teori
Tillsammans med facilitatorn får deltagarna kännedom om vissa grundläggande kommunikationsteorier, men vi lägger större fokus på praktik och fingertoppskänsla.

Strategi
Detta är inte en strategikurs (om du vill lära dig att tänka strategiskt kring sociala medier rekommenderar vi vår kurs Social media strategi.) Vi lägger alltså ingen tid på att besvara frågor som “varför ska vi finnas i sociala medier”, utan utgår från att deltagarna redan fattat det beslutet.

Praktik
Kursen innehåller många praktiska övningar, och tips från människor med vana från branschen.

Personlig utveckling
Det är klart att vi tror att det blir utvecklande för dig att gå den här kursen, särskilt som du kommer att förstå att du måste använda och utveckla ditt personliga omdöme för att bli en bra kommunikatör i sociala medier. Men vi har inga inslag där vi pratar om hur var och en bäst kan använda sin personlighet, den tiden som det skulle ha tagit har vi valt att lägga på annat.

Dialogbaserat lärande

Kursen bygger på dialogbaserat lärande. Det innebär att du har en fast kursledare, en facilitator, som är med gruppen hela tiden. För varje nytt moment bjuder vi dessutom in en gäst, en kunnig och erfaren stjärna från branschen. Föreläsningen sker i dialogform, vilket innebär att kursdeltagarna i allra högsta grad blir involverade. Inför varje föreläsning hjälper facilitatorn gruppen med att formulera relevanta och engagerande frågeställningar.

Fördelar med dialogbaserat lärande:

  • Du får möta många framgångsrika personer i branschen och erbjuds en unik möjlighet att “pick their brains”.
  • Du får ett visst inflytande över hur kursen utvecklas (men facilitatorn ser till att de utlovade målen alltid nås).
  • Genom att lärande bygger på dialog istället för traditionella power point-föreläsningar, blir du mer känslomässigt involverad och minns därför bättre kursens innehåll.
  • Vid varje kursmoment har du tillgång till två lärare – en facilitator som är generalist på ämnet men specialist på gruppdynamik och pedagogik, samt en gäst som är ämnesexpert.

Kursens gäststjärnor

F Nation Skapa innehåll för sociala medier – Anna Kleinwichs Magnusson

Anna Kleinwichs Magnusson
Stockholms Skrivbyrå

F Nation Skapa innehåll för sociala medier – Helene Åberg

Helene Åberg
VD, Stockholm Pixelhouse

F Nation Skapa innehåll för sociala medier – Oliver Carrà

Oliver Carrà
Creative Director, Ocarra Agency

Kursens facilitatorer

Kursens facilitatorer

Göran Segeholm har 25 års erfarenhet av att skapa och genomföra kurser på alla nivåer från nybörjare till drivna och erfarna yrkesmänniskor. Bland uppdragsgivarna finns bland många andra Linnéuniversitetet, Jönköping University, Karolinska Institutet, Medieinstitutet, Fotografiska och Konstfack. Görans kärnämne är visuell kommunikation.

Göran har också ett förflutet som journalist, chefredaktör och skribent. Han har drivit två podcasts om fotografi och skrivit fem fackböcker i ämnet.

Som utbildare är Göran utmanande och djärv, men med en väl utvecklad känsla för pedagogik och gruppdynamik.

Frida Monsén är Gamification-experten med en bakgrund som digital utvecklingsledare och lärare inom skolan. Hennes arbete och metodutveckling har fått genomslag och uppmärksammats genom hennes TEDxTalks och föreläsningar nationellt och internationellt.

Hon skriver böcker och artiklar inom ämnet Gamification och lärande, är VD och medgrundare av Lightning Hunt, en EdTech-startup som med hjälp av speldesign hjälper skolbarn att utveckla sina sociala förmågor. Frida arbetar som affärsutvecklare på Learning & Development-bolaget Meet In Grid där hon bland annat är konceptutvecklare och projektledare av GamifyUs, årets största händelse inom Gamification.

Vad säger våra kurs– och eventdeltagare?

Göran är en gudabenådad pedagog med djupa kunskaper i sitt gebit. Han leder workshops och kurser på ett ledigt sätt som både inspirerar och utmanar mig som deltagare. Stort fokus sätts på både individuella behov som på att gruppen ska utvecklas tillsammans.
Martin Kull

– Göran har förmågan att se alla elever och få dem att utvecklas. Han gjorde att vi fick självförtroende att växa, var och en inom sin stil.
Helen Wolgers

Om våra utbildningar

Vi tror på korsbefruktning mellan olika läranden och ämnen – för oss är kreativitet just det, att få något nytt att uppstå genom att koppla samman två eller flera redan kända faktorer.

Här spelar konsten en viktig roll och löper som en röd tråd genom utbildningarna. Närheten till våra utställningar ger oväntade verktyg, metoder och inspiration till att tänka nytt.

Efter genomförd kurs med minst 80% närvaro erhåller du F Nations certifikat av genomförande.

Välkommen!

Ansök till kursen här nedanför och börja skapa en grym innehållsplan. Eller mejla oss om du vill veta mer.

Ansök till kursen Skapa innehåll sociala medier

Vi hör av oss till dig så fort vi kan, vanligtvis inom 24 timmar.
Har du frågor kan du också mejla oss direkt här. Se anmälningsvillkor här.