Social media–strategi

Långsiktiga åtaganden kräver långsiktigt tänkande

Social media–strategi

Långsiktiga åtaganden kräver långsiktigt tänkande

Alla säger att ditt varumärke måste finnas på sociala medier, men ibland undrar du om det verkligen är värt tiden och besväret. Hur ska du veta att alla timmar som går åt att kommunicera och skapa innehåll tar dig mot de större affärsmålen?

Grundkurs för dig som ska vara med och fatta beslut om var, när och hur mycket ditt varumärke ska representeras i det digitala vardagsrummet.

Kursstart 1: 10-11 okt
Två mentorsledda kurstillfällen med Göran Segeholm. 10 okt kl 9.00 – 17.00 och 11 okt kl 9.00 – 17.00. Lunch och fika ingår.

Kursstart 2: 23-24 nov
Två mentorsledda kurstillfällen med Frida Monsén. 23 nov kl 9.00 – 17.00 och 24 nov kl 9.00 – 17.00. Lunch och fika ingår.

Avgiften för kursen är 8 750 kr inkl moms (7 000 kr ex. moms). 3 månaders medlemskap till Fotografiska ingår.

Har du frågor om kursen? Ring: 08 50 900 521 eller mejla.

Det är lätt att släppa ut sitt varumärke på sociala medier. En facebooksida, ett instakonto, en youtubekanal – vem som helst fixar det på några timmar.

Svårare är det att få ut något positivt av all den där sociala närvaron. Ett varumärke som impulsivt och okänsligt klampar runt i det digitala vardagsrummet med budskap som är mer irriterande än hjälpsamma vinner inga nya vänner. En illa skött facebooksida med felaktiga öppettider och obesvarade kommentarer är till större skada än nytta.

Nyckeln till framgång är en väl genomtänkt strategi, som besvarar frågorna hur och varför på ett klart och tydligt sätt. Att bygga en fruktbar närvaro på sociala medier är ett långsiktigt åtagande som kräver långsiktigt tänkande.

Kursens innehåll

Social media strategi är en grundkurs. När deltagarna går ut har de tillräckligt mycket kunskap och insikter för att skapa en strategi för ett varumärkes närvaro på sociala medier. Kursens nyckelmoment är att välja kanal efter målgrupp, sätta upp realistiska långsiktiga mål, skriva kommunikationsplaner och välja de bästa metoderna för utvärdering. Och naturligtvis hur en bra krishanteringsplan kan se ut – vem gör vad om varumärket blir kritiserat eller attackerat på nätet.

Vi går också igenom de förutsättningar som krävs för att genomföra strategin. Det är lätt att underskatta hur mycket arbete som krävs för att genomföra en bra kommunikationsplan. Vad krävs av de medarbetare som ska agera som varumärkets röster, hur ska de agera för att förvalta och förstärka varumärkets personlighet och tonalitet?

Trender
Även om vi gjort kursen så att den ska vara djupare än att bara handla om vad som är inne just nu, så pratar våra gäststjärnor en hel del om pågående och troliga framtida trender.

Teori
Du får ta del av vissa teoretiska resonemang i ämnet, men viktigare för oss är att du får ta del av den praktiska erfarenhet som våra fyra gäststjärnor förmedlar.

Strategi
Ja, detta är en strategikurs där vi närmar oss ämnet ur ett helikopterperspektiv.

Praktik
Ett av de fem tillfällena ägnar vi åt praktiska övningar, då du och de övriga deltagarna får formulera strategiska planer.

Personlig utveckling
Nej, det här är inte en kurs där vi pratar om deltagarnas olika personligheter. Att det sedan alltid är utvecklande att lära sig nya saker och träffa nya människor är kommer på köpet som en bonus.

Dialogbaserat lärande

Kursen bygger på dialogbaserat lärande. Det innebär att du har en fast kursledare, en facilitator, som är med gruppen hela tiden. För varje nytt moment bjuder vi dessutom in en gäst, en kunnig och erfaren stjärna från branschen. Föreläsningen sker i dialogform, vilket innebär att kursdeltagarna i allra högsta grad blir involverade. Inför varje föreläsning hjälper facilitatorn gruppen med att formulera relevanta och engagerande frågeställningar.

Fördelar med dialogbaserat lärande:

  • Du får möta många framgångsrika personer i branschen och erbjuds en unik möjlighet att “pick their brains”.
  • Du får ett visst inflytande över hur kursen utvecklas (men facilitatorn ser till att de utlovade målen alltid nås).
  • Genom att lärande bygger på dialog istället för traditionella power point-föreläsningar, blir du mer känslomässigt involverad och minns därför bättre kursens innehåll.
  • Vid varje kursmoment har du tillgång till två lärare – en facilitator som är generalist på ämnet men specialist på gruppdynamik och pedagogik, samt en gäst som är ämnesexpert.

Ur programmet:

  • Sociala medier just nu: En orientering i sociala medier-landskapet. Gäststjärna.
  • Långsiktiga mål: Varje reseplanering börjar med att bestämma resmålet. Hur gör man för att välja var varumärket ska befinna sig i framtiden? Gäststjärna.
  • Kommunikationsplanen: Du vet vart du vill, men ännu inte hur du ska ta dig dit. Det är dags att göra en kommunikationsplan. Gäststjärna.
  • Strategi-workshop: Praktiska övningar i att skapa en strategi och kommunikationsplan.
  • Utvärdering: Uppföljning, analyser och utvärderingar. Vilka metoder ger bäst resultat?

Kursens facilitatorer

Kursens facilitatorer

Göran Segeholm har 25 års erfarenhet av att skapa och genomföra kurser på alla nivåer från nybörjare till drivna och erfarna yrkesmänniskor. Bland uppdragsgivarna finns bland många andra Linnéuniversitetet, Jönköping University, Karolinska Institutet, Medieinstitutet, Fotografiska och Konstfack. Görans kärnämne är visuell kommunikation.

Göran har också ett förflutet som journalist, chefredaktör och skribent. Han har drivit två podcasts om fotografi och skrivit fem fackböcker i ämnet.

Som utbildare är Göran utmanande och djärv, men med en väl utvecklad känsla för pedagogik och gruppdynamik.

Frida Monsén är Gamification-experten med en bakgrund som digital utvecklingsledare och lärare inom skolan. Hennes arbete och metodutveckling har fått genomslag och uppmärksammats genom hennes TEDxTalks och föreläsningar nationellt och internationellt.

Hon skriver böcker och artiklar inom ämnet Gamification och lärande, är VD och medgrundare av Lightning Hunt, en EdTech-startup som med hjälp av speldesign hjälper skolbarn att utveckla sina sociala förmågor. Frida arbetar som affärsutvecklare på Learning & Development-bolaget Meet In Grid där hon bland annat är konceptutvecklare och projektledare av GamifyUs, årets största händelse inom Gamification.

Om våra utbildningar

Vi tror på korsbefruktning mellan olika läranden och ämnen – för oss är kreativitet just det, att få något nytt att uppstå genom att koppla samman två eller flera redan kända faktorer.

Här spelar konsten en viktig roll och löper som en röd tråd genom utbildningarna. Närheten till våra utställningar ger oväntade verktyg, metoder och inspiration till att tänka nytt. Vi främjar därför din kreativitet genom att inkludera tre månaders medlemskap till Fotografiska. Medlemskapet startar tillsammans med med din kurs och ju mer du utnyttjar det – desto bättre resultat av din utbildning.

Efter genomförd kurs med minst 80% närvaro erhåller du F Nations certifikat av genomförande.

Välkommen!

Ansök till kursen här nedanför och ta fram din strategi. Eller mejla oss om du vill veta mer.

Ansök till kursen Social media–strategi

Vi hör av oss till dig så fort vi kan, vanligtvis inom 24 timmar.
Har du frågor kan du också mejla oss direkt här. Se anmälningsvillkor här.